måndag 26 april 2010

Macarons...utseendet är inte allt...



Oj oj...nu kom det in lite bakning i bloggen...har inte hunnit pyssla något idag men däremot trädgårdsarbete och bakning. Man kan inte hinna med allt varje dag för då skulle det ju inte finnas något att göra i morgon...eller??
Det blev iallafall Macarons och Bagels idag! Tyvärr så blev mina macarons helt misslyckade i utseendet men ack så smarriga ändå! Troligtvis för att jag tillsatte kakao som inte fanns med i orginal receptet så då blev nog smeten lite väl trög och kanske ska kallas för nötmaräng istället, vad vet jag!? =)


Macarons
100 gr nötter (fint mixade eller malda)
ca 100 gr äggvita
4 msk strösocker
200 gr florsocker
4 msk kakao

Vispa äggvita och strösocker till den blir fast och glansig.
Vänd ner nötter och florsocker. Lägg i spritts och sprittsa ut till 50 st och låt vila (minst 15 min. men upp till 60 min). Sedan in i ugnen 10-15 minuter i 150 grader.

Kräm
3 st äggulor
1 dl (60 gr) florsocker
100 gr rumstempurerat smör
drygt ½ dl Nutella
Lägg i mellan när kakorna svalnat! Mums!