tisdag 8 juni 2010

Brödbakardag...


Idag har det varit en brödbakardag, tre olika sorters bröd har det blivit. Ett stekpannebröd, ett par råg- och fil-limpor och ett bröd i bakmaskinen med rågsikt och linfrö.
Mina barn har stekpannebrödet som favorit och det gör jag som mellanmål ibland, har aldrig provat att frysa det för det hinner alltid ta slut men det skulle nog gå bra kan jag tro.... =)
Här receptet på stekpannebröden (jag brukar dubbla receptet):
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver (behövs inte men jag brukar ha det)
1 tsk salt
2-3 tsk olja
ca 2 dl kokt ljummet vatten
olja till stekning
Blanda alla ingredienser till en smidig deg, dela i 8-10 delar, kavla ut och stek dem i lätt oljad stekpanna på medel värme. Bör ätas direkt men går att micra om de skulle blir några över till senare tillfälle.